כמה פעילות גופנית "צריך" לעשות?

רבים שואלים אותי, בהקשרים שונים, כמה צריך – כמה שעות צריך לישון, כצה צריך לאכול, וכמה פעילות גופנית צריך לעשות. אז קודם כל, אין משמעות למילה "צריך". אפשר להמליץ, רצוי בגיבוי של מחקרים, וכמובן להתאים את ההמלצה לאדם השואל, לפי גיל, מגדר, מצב בריאותי וכו'.

אז מה פרק הזמן המינימלי ש"צריך" לעשות בו פעילות גופנית?
תלוי מה המטרה שלכם, אבל מחקר חדש מראה שכל פעילות, לא משנה עד כמה קטנה, יכולה להקטין את הסיכון למוות.

המחקר – מסוג מחקרי ניתוח תוצאות – ניתח את הנתונים של מחקרי עבר, בהם מבוגרים – נשים וגברים – נדרשו לשאת מכשיר שמודד את רמת התנועה שלהם במשך מספר ימים. נבחרו רק מחקרים דומים שאפשר לקבץ את תוצאותיהם בצורה השוואתית.
החוקרים חילקו את 36,383 המשתתפים ל-4 קטגוריות על פי רמת הפעילות שלהם. אנשים שישבו שעות ארוכות וכמעט ולא התעמלו באופן רשמי, היוו את הקבוצה הפחות פעילה. אלה שנעו כשעה יותר בכל יום, גם אם הפעילות שלהם לא הייתה מאומצת, היו הקבוצה השנייה הכי פחות פעילה וכן הלאה.
החוקרים מדדו את שיעור התמותה של אנשים בכל קבוצה, במהלך 6 השנים שאחרי המחקרים השונים.
התוצאות הלא מפתיעות, הראו שככל שאנשים היו פעילים יותר, הסיכון שלהם לתמותה ירד.
מה שכן הפתיע את החוקרים היה הפער בין הקבוצה הכי פחות פעילה, לקבוצה של פעילות שעה אחת ביום. סיכום המחקר מראה שכבר פעילות מתונה של  30 דקות ביום מקטינה את הסיכון למות. היה לזמן הזה גם גבול עליון: מעל ל 300 דקות פעילות, לא היתה השפעה נוספת. תיקון למשקל, תזונה, עישון, גיל ומחלות נוספות עדיין השאיר את השפעת הפעילות על הסיכון למות ברמה משמעותית.

המחקר אמנם אינו מחקר סיבתי, אלא תצפיתי, אבל הוא מעודד בכך שלא צריך לרוץ מרתון כדי להשפיע על משך החיים באמצעות פעילות גופנית.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.